Introduktion till utvärdering
Lyckas vi hjälpa våra patienter? Gör våra behandlingar att patienterna faktiskt mår bättre, eller skulle de ha mått bättre iallafall? Bara för att jag följer en evidensbaserad manual är ju det ingen garanti för att just mina patienter mår bättre. Vi kan ha goda skäl att tro att det är så, men om vi inte mäter behandlingsutfallet så kan vi ju inte riktigt veta. Så om målet är att vi skapa bra behandlingar – då måste vi också ta reda på hur bra våra behandlingar faktiskt är!
I det här kapitlet kommer vi att skriva om hur vi utvärderar det vi gör.
Mycket av den forskning som bedrivs idag sätter behandlingen under luppen. Det som testas är alltså om och delvis hur en viss manual manualen hjälper våra patienter att må bättre. Tänk om vi skulle ta det ett steg längre och även sätta våra mottagningar och till och med enskilda behandlaren i fokus. På så sätt kan jag som behandlare på en personlig nivå få feedback på vad som verkar vara mina styrkor och var mina utvecklingsområden ligger! Läskig eller hur? Men kanske också intressant – förutsatt att det görs på ett schysst sätt.
Vi kan även intressera oss för hur våra patienter upplever det vi gör i vården. Ibland kan patienter ge oss omdöme genom att ”rösta med fötterna” – är de inte nöjda så byter de vårdcentral. Men för många är inte det alternativet möjligt och då kan mätningar vara ett sätt för patienten att göra sin röst hörd.
Vi kan också undersöka hur våran mottagning fungerar i stort. Hur många patienter tar vi emot, har vi köer, går vår ekonomi ihop?
Slutligen kan vi undersöka hur vårt arbetssätt påverkar oss som arbetar och hur vi upplever vår arbetsmiljö?
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Dela med dig av dina synpunkter!